Bergen (Norway)/Mapping Gullfjellet2009

From OpenStreetMap Wiki
Jump to navigation Jump to search

Turløyper på gullfjellet

Vi planlegger en tur for å kartlegge turstier på Gullfjellet nå i helgen. Gullfjellet (987moh) er det høyeste fjellet i Bergen kommune, og et populært turområde. Jeg foreslår søndag, men er åpen for invendinger. Det er også høst, og været i området kan fort bli dårlig, så det kan hende at vi må avlyse eller utsette turen. Planen er at folk starter fra forskjellige sider av fjellet, og at vi møtes på toppen kl 14.00. Deretter kan vi ta samme eller en annen vei ned igjen.

Det er flere steder en kan starte turen til Gullfjellet, de vanligste er fra Osavatn, Hausdalen, Totland og Gullbotn. Stiene fra Totland er allerede kartlagt opp til de møter andre stier, så jeg konsentrerer med om de tre andre startstedene. Det går ikke spesielt mange busser noen av startstedene, så om du vil være med, men ikke har bil, meld fra her.

Hausdalen

For å finne Hausdalen, kjør E39 mot Os. Etter Kalandseid er det avkjørsel skiltet Hausdal(en?) til venstre. Følg denne veien ca 8-10 km til enden. Der det det en snuplass og en parkeringsplass bak en grind. Det går en grusvei videre (tror den er kjent som militærveien)

Tur 1 - Hausdalen, Redningshytten, Varderekken.

Like etter parkeringsplassen er det en bro over elven. Ikke gå over denne, men ta stien på venstre side av veien. Stien går oppover en smal dal til Redningshytten.

Fra redningshytten, følg stien videre opp sør-østover (til høyre om du kom fra Hausdalen). Etter en stund vender stien mot nord oppover mot Gullfjellet.

Tur 2 - Hausdalen, Hausdalsåsen, Gullfjellet.

Begynn å gå grusveien oppover fra parkeringsplassen. Etter en stund er det en sidevei til venstre. Gå et stykke på denne før det er enda en sidevei til venstre. Følg denne til enden og sti oppover via Hausdalsåsen (ikke Hausdalshorgi). Denne følger åsryggen videre og møter stien fra Redningshytten der den vender mot nord.

Tur 3 - Hausdalen, militærveien, Gullfjellet.

Følg grusveien til toppen. Da er det et slags kryss. Velg veien til venstre, og gå videre innover veien. Etter en stund er det et vann på venstre side. Gå forbi dette og ta så til venstre opp en sti. Denne går bratt oppover til Gullfjellstjørna. Gå mellom disse og videre til Gullfjellet.

Osavatn

Kjør via Midttun mot Arna. Det er er to avkjørsler på høyre side, skiltet Unneland/Bjørndalen. Kjør til unneland og forsett oppover Bjørndalen til enden av veien. Det er parkeringsplass ved enden av vannet, som har en avgift på 30,- på søndager.

Tur 4 - Svartavatnet, Redningshytten, Gullfjellet

Fra Osavatn går det en grusvei oppover mot Svartavatnet, som er oppdemmet, og drikkevannskilde for Bergen. Før demningen er det et veiskille. Ta veien til høyre og følg den forbi Svartavatnet. Den vil nå gradvis bli mer om mer en sti. Følg den til du kommer til Redningshytten. Deretter følg bestkrivelsen for tur 1.

Tur 5 - Svartavatnet, direkte til Gullfjellet.

Følg veien forbi Svartavatn som i tur 4, men når du kommer til enden av Svartavatnet, forlat veien på venstre side, og følg samme dal som elven oppover. Etter en stund krysser du elven og følger stien oppover mot gullfjellet.

Tur 6 - Svartavatnet, Kjenndalen, Gullfjellet.

Denne kan være bratt. Følg veien fra Osavatn mot Svartavatn. Ved veiskillet før demningen, ta til venstre forbi demningen og følg Svartavatn til andre siden. Her går det en trang dal oppover. Først nord-øst og så sør øst til gullfjellet.

Gullbotn

De fleste vet hvor dette er. Følg E16 østover til Trengereid, ta til høyre i rundkjøringen, skiltet RV7 Hardanger. På toppen av bakken og litt ned igjen er Gullbotn turistheim. Her er det parkering, og lysløype på høyre side (den gamle turistheimen er på venstre side).

Tur 7.

Følg lysløyen en av veiene. I den andre enden går det en vei sti oppover mot gullfjellet (vet ikke noe om kvaliteten her, har bare gått den på vinterstid). Her går det sti forholdsvis rett mot gullfjellet.