User:Tigerfell/Sandbox

From OpenStreetMap Wiki
< User:Tigerfell
Revision as of 17:28, 24 May 2019 by Tigerfell (talk | contribs) (testing some ltr)
Jump to navigation Jump to search
lang="fa" dir="rtl" class="mw-content-rtl" style="direction:rtl;text-align:initial;font-family:'Noto Naskh Arabic',Noto,'Segoe UI','Iranian Sans',Tahoma,sans-serif;font-size:initial;line-height:1.6"

پروژه‌های نقشه‌کشی تلاش‌هایی جمعی است که در آن‌ها افراد با علاقه‌مندی‌های مشترک گرد هم می‌آیند تا نقشهٔ یک سرزمین مشخص را بکشند یا به‌دلیل موضوع خاصی نقشهٔ جایی را کامل‌تر کنند. برای بیشتر کشورهای جهان و نیز موضوعات ویژه پروژه‌های نقشه‌کشی وجود دارد. پروژه‌هایی نیز برای توسعه و بهبود نرم‌افزار و خدمات زیربنایی OpenStreetMap تشکیل شده است.

ببینید: پروژهٔ نقشه‌کشی در ایران

سیاههٔ پروژه‌ها بر اساس منطقهٔ جغرافیایی

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ پروژه‌های نقشه‌کشی تقریباً همهٔ کشورها سیاههٔ پروژه‌ها بر اساس منطقهٔ جغرافیایی را ببینید.

موضوعات ویژه

همچنین ببینید: رده:پروژه‌ها

در OpenStreetMap گروه‌هایی وجود دارد که علاقه‌مند به کشیدن نقشهٔ عارضه‌های خاص و گوناگونی هستند. برای آشنایی با ویژگی‌های مختلفی که می‌توان نقشه‌کشی کرد، ردهٔ عارضه‌ها را ببینید. زمینه‌های موردعلاقه عبارت‌اند از:

  • دسترس‌پذیری: نقشه‌کشی برای دسترس‌پذیری همگانی OpenStreetMap برای گروه‌های مختلف، مانند نابینایان (OSM برای نابینایان را ببینید)، نقشه‌کشی مکان‌های دسترس‌پذیر برای صندلی چرخ‌دار (نقشهٔ ویلچر را ببینید)، مسیریابی برای افراد سوار بر ویلچر (مسیریابی ویلچر را ببینید).
  • مرزهای سیاسی و جغرافیایی: ویکی‌پروژهٔ مرزهای سیاسی سازمان ملل و ویکی‌پروژهٔ واردکردن WDB پروژه‌هایی‌اند که بر واردکردن اطلاعات مرزهای سیاسی کشورها و سرزمین‌ها تمرکز کرده‌اند. منبع آن‌ها سازمان ملل و پایگاه‌دادهٔ جهانی CIA است.
  • همکاری‌ها: ویکی‌پدیا (نتیجهٔ همکاری دوجانبه با ویکی‌پدیا به‌وجودآمدن بیش از ۱٫۷مِبی‌بایت داده برای ایجاد پیوند به مقالات ویکی‌پدیا در نقشه است)، ویکی‌پروژهٔ FLOSS (حمایت از نرم‌افزار رایگان، آزاد و متن‌باز و نرم‌افزار/دادهٔ مکانی-جغرافیایی).
  • شرکای توسعه: شرکای توسعهٔ OpenStreetMap به توسعهٔ بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی کمک می‌کنند تا افرادی که در زمینهٔ OpenStreetMap فعالیت می‌کنند بهتر دیده‌ شوند و هماهنگی‌ها بیشتر شود.
  • آب آشامیدنی: برای برآوردن نیازهای ابتدایی و نیز کم‌شدن استفاده از بطری‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف، OSM بزرگ‌ترین فهرست منابع آب آشامیدنی را دارد.
  • امنیت غذایی: برخی داوطلبانْ نقشه‌کشی و تگ‌گذاری‌های راهکارهای غذایی سالم، امن و مغذی را انجام می‌دهند که شامل راهکارهای باغبانی شهری هم می‌شود. برای دیدن ایده‌ها صفحهٔ امنیت غذایی را ببینید.
  • دولت: استفاده و مشارکت اصولی دولت‌ها در OpenStreetMap. برای اطلاعات بیشتر صفحهٔ کاربردهای دولتی را ببینید.
  • داده‌های تسهیلات سلامت: پایگاه HealthSites ابتکاری برای ایجاد داده‌های همگانی و آزاد از امکانات سلامت با استفاده از OpenStreetMap است.
  • تاریخی: پروژهٔ نقشهٔ تاریخی باز (OHM) داده‌های مربوط به همهٔ عوارضی که دیگر در جهان واقعی و در OSM وجود ندارند را جمع‌آوری می‌کند و برای آن API، پایگاه‌داده و دیگر لایه‌های پردازشی را ارائه می‌کند با این هدف که نقشه‌ای زمانی از تمام چیزهای گذشته داشته باشیم.
  • کمک‌های بشردوستانه: Humanitarian OpenStreetMap Team یا گروه بشردوستان اوپن‌استریت‌مپ (HOT) هماهنگی‌های لازم را برای ساخت، تولید و توزیع نقشه‌های رایگان انجام می‌دهد تا به امدادرسانی‌های بشردوستانه در سراسر جهان یاری برساند. پروژه‌های بسیاری مانند ویکی‌پروژهٔ هائیتی و زلزله و سونامی سندایی ۲۰۱۱ یا زلزلهٔ سرپل ذهاب استان کرمانشاه ۱۳۹۶.
  • زیرساخت: کلیدی‌ترین بخش‌های OSM اطلاعات آن دربارهٔ شبکهٔ معابر (Highways را ببینید)، خطوط آهن (برای آشنایی با تگ‌گذاری Railways را ببینید) و ویکی‌پروژهٔ سامانه‌های مترو (پروژه‌ای برای نقشه‌کشی سامانه‌های مترو در جهان) است. همچنین ویکی‌پروژهٔ شبکهٔ نیرو را داریم که بر نقشه‌کشی سامانه‌های توزیع و تولید برق و گاز متمرکز است.
  • کشتی‌رانی و دریانوردی: پروژهٔ OpenSeaMap اطلاعات موردنیاز برای ناوبری دریایی را جمع‌آوری می‌کند که شامل مکان فانوس‌های دریایی و جزئیاتی از لنگرگاه‌هاست و آن‌ها را به‌همراه داده‌های ژرفاسنجی، نمودارهای آب‌وهوایی و سایر داده‌های پویا برای استفادهٔ علاقه‌مندان ورزش‌های آبی مانند بادبانی‌رانان، غواصان و پاروزنان نمایش می‌دهد.
  • طبیعت، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست: فعالان پروژهٔ محیط زیستی OSM اطلاعات مربوط به حفاظت از منابع محیط زیستی و زیستگاه‌ها و نیز ویژگی‌های مهم میراث فرهنگی را ثبت می‌کنند (پاسداشت محیط زیست را ببینید). در این موضوع پروژه‌های دیگری نظیر آبراه‌ها و ویکی‌پروژهٔ پوشش زمین در مدل CORINE نیز وجود دارد که آخری دربارهٔ واردکردن اطلاعات پوشش زمین و کاربری زمین در اروپا